„Az OBDK esetében nem csupán szimbolikus jelentősége van annak, hogy ez az intézmény az egészségügyi intézményeket fenntartó minisztériumtól független legyen. Nehéz elképzelni, hogy miképpen láthatná el megnyugtatóan a feladatát egy olyan utódintézmény, melynek egyszerre feladata mondjuk egy kórház fenntartása, és az adott kórházra vonatkozó panasz független kivizsgálása, szankcionálása.
Eleve átgondolatlanságot, koncepciótlanságot tükröz, hogy a betegjogok védelmének rendszerét az elmúlt alig tíz évben harmadszor vetik alá igen jelentős változtatásnak. Ettől eltekintve is leszögezhető azonban, hogy a helyzet egyre problémásabb. Többször írtunk arról, hogy a betegjogok védelme az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) 2010-es megszüntetése óta már eleve nem kielégítő. Az EBF egyik legfontosabb feladata az volt, hogy független hatóságként bírálta el a beérkező panaszokat a betegek jogainak érvényesítése érdekében. A Felügyeletnek jogosítványa volt arra, hogy eltiltson a jogsértő magatartástól, illetve bírságot is kivethetett. A panasztételi eljárás az adott egészségügyi szolgáltatótól teljesen független volt, a Felügyelet olcsón és viszonylag gyorsan tudott intézkedni.
Megszünését követően sokáig veszélyben volt a betegjogok képviselete, hiszen csak egy hosszas huzavona után kezdett el működni a Semmelweis tervben beharangozott Országos Betegjogi és Dokumentációs Központ. A 2012-es indulás óta mindmáig működő OBDK betegjogi szempontból már kevésbé tud hatékonyan működni, hiszen az új intézményben tömörített betegjogi kepviselők már csak mediátori szinten foglalkoznak a megkeresésekkel, hatósági jogkörük nincsen.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a beteg, vagy hozzátartozója a kórházi osztályokon, szakrendelőkben és a háziorvosnál kifüggesztett hirdetőtáblákon feltüntetett betegjogi képviselőt keresheti fel a intézményben tartott fogadóórájának időpontjában személyesen vagy telefonon. A betegjogi képviselő feladata, hogy segítsen a betegnek a panasza megfogalmazásában. Segíti a beteget az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében. Az ő feladata továbbá, hogy a beteg képviseletében kezdeményezze a panasz kivizsgálását, a beteg írásbeli meghatalmazása alapján. A betegjogi képviselő a megkeresés alapján panaszt tehet az egészségügyi szolgáltató vezetőjénél, fenntartójánál.”